מודל אדיג'ס, הלקוח מתוך הפסיכולוגיה הארגונית, מחלק את בני האדם על פי ארבעה פרופילים מובנים.
אחד מקדם, השני מנתח, השלישי משימתי הרביעי תומך.
מה אומר כל אחד מסוגי התקשורת האלו? מה הוא פרופיל האישיות של אדם בעל סגנון תקשורת מקדם לעומת אדם בעל סגנון תקשורת תומך? איזה סגנון תקשורת מייצג אותך? וחשוב ביותר: איך אפשר להשתמש בסגנונות תקשורת שונים כדי להשיג את המטרות העסקיות שלנו?
תקשורת אפקטיבית היא מרכיב קריטי בכל מערכת יחסים מוצלחת, אישית או מקצועית.
הדרך שבה אנחנו מתקשרים עם הסביבה שלנו משפיע רבות על הדרך בה הסביבה תופסת אותנו ומשפיעה גם על היכולת להשיג מטרות ולעצב את מערכות היחסים בחיינו. בכתבה הזו תקבלו סקירה על כל אחד מסגנונות התקשורת הללו, כולל בוחן עצמי למציאת סגנון התקשורת שלך וטיפים לתקשורת מול בעלי סגנונות תקשורת שונים למקסימום יעילות עסקית.
איך שימוש בסגנונות תקשורת שונים יכול לעזור לקדם את המטרות העסקיות שלך?
- בניית אמון וקשר עם קולגות ולקוחות: שימוש בסגנון תקשורת מקדם עוזר לבנות אמון וקרבה עם הסביבה.
- עירור מוטביציה לפעולה בקרב סביבת העבודה: שימוש בסגנון תקשורת משימתי עוזר לרתום לפעולה עובדים, קולגות או לקוחות באמצעות כריזמה ואנרגיה גבוהה ומעוררת השראה.
- השגת תוצאות: שימוש בסגנון תקשורת משימתי עוזר במיקוד בהשלמת משימות ויעדים שמוביל בסופו של דבר לתוצאות טובות יותר. באמצעות תקשורת ממוקדת מטרה ומוכוונת ניתן להאציל משימות, לקבוע יעדים ולהבטיח שהם גם מתקיימים.
- קבלת החלטות מושכלות יותר: שימוש בסגנון תקשורת מנתח עוזר לאסוף ולנתח מידע וכך לקבל החלטות טובות יותר באמצעות תקשורת רציונלית, שיטתית ומונחת נתונים.
הכירו את ארבעת סגנונות התקשורות –
סגנון תקשורת מקדם
אדם בעל סגנון תקשורת מקדם מתמקד בבניית מערכות יחסים מיטבות ויצירת רגשות חיוביים ומניעים בקרב הסביבה שלו.
הפרופיל של אדם כזה יהיה אופטימי ונלהב ובעל מסוגלות גבוהה להנעה של האחר, בניית קונצנזוס בצוות וקידום והוצאה לפועל של רעיונות.
מתי משתמשים בסגנון מקדם בעולם העסקי? במצבים בהם צריך להניע לפעולה ולעורר השראה באחרים, למשל בהצגה של רעיון או מוצר חדש.
סגנון תקשורת מניע
אדם בעל סגנון תקשורת מניע מתמקד בעידוד לפעולה של האחר.
הפרופיל של אדם כזה יהיה כריזמטי, סוחף ומעורר השראה, אחד שטוב בלהניע אחרים להשיג את מטרותיו.
לצורך זה פעמים רבות הוא ישתמש בכל מיני סיפורים, מטאפורות ואנקדוטות שכל מטרתן היא חידוד המסרים שלו.
מתי משתמשים בסגנון מניע בעולם העסקי? במצבים בהם צריך לרתום את הצוות לפעולה ולעורר בו השראה, כמו למשל בפרזנטציה של רעיון או משימה חדשה.
סגנון תקשורת משימתי
אדם בעל סגנון תקשורת משימתי מתמקד בהשגת תוצאות וביצוע של דברים.
הפרופיל של אדם כזה יהיה ממוקד במטרה ובפרטים שדרושים לו להשגתה. לרוב בעלי סגנון תקשורת זו יהיו טובים בהאצלת משימות, קביעת דד-ליינים ועמידה ביעדים.
מתי משתמשים בסגנון משימתי בעולם העסקי? במצבים שבהם צריך להשלים משימה או פרויקט באופן חד ומדויק, בתפקיד של ניהול פרויקטים או כחלק מעבודת צוות שוטפת.
סגנון תקשורת מנתח
אדם בעל סגנון תקשורת מנתח ממוקד באיסוף וניתוח מידע.
הפרופיל של אדם כזה יהיה מאוד רציונלי, שיטתי ומונע מנתונים ועובדות, הוא יהיה מעולה בניתוח בעיות, שקלול אפשרויות שונות וקבלת החלטות מושכלות על פי הנתונים שבידו.
מתי משתמשים בסגנון משימתי בעולם העסקי? במצבים שבהם אתה צריך לקבל החלטות מורכבות או לפתור בעיות, ובעיקר בתפקידים אנליטיים ומחקריים.
בחנו את עצמכם: מה סוג התקשורת שלכם?
איך את/ה ניגש/ת לקבלת החלטות?
א. אני מנתח/ת את כל הנתונים שיש לי ומשקלל/ת את היתרונות והחסרונות לפני קבלת ההחלטה.
ב. אני סומך/ת על ההתחושת בטן שלי ומקבל/ת החלטות מהירות.
ג. אני מעדיף/ה לערב אחרים בתהליך קבלת ההחלטות ולהקשיב למה שהם אומרים לי.
ד. אני מקבל/ת החלטות במהירות ובבטחון.
איך את/ה מתמודד עם קונפליקטים?
א. אני מעדיף/ה להימנע מקונפליקטים ולנסות למצוא פתרון שמתאים לכולם.
ב. אני פועל/ת במהירות למציאת פתרון שיועיל לי ולסובבים אותי.
ג. אני מנסה להבין את נקודת המבט של כולם ולמצוא פשרה.
ד. אני עומד/ת על דעתי ומקבל/ת החלטות שפותרות קונפליקטים במהירות וביעילות.
איך את/ה ניגשים לפתרון בעיות?
א. אני מעדיף/ה לנתח את הבעיה ביסודיות ולהגיע לפתרון הכי רציונלי.
ב. אני ניגש/ת לבעיות בצורה יצירתית ומחפש/ת פתרונות חדשניים.
ג. אני מערב/ת אחרים בתהליך פתרון הבעיות ובוחנת את התגובה שלהם.
ד. אני ניגש/ת לבעיות בצורה שיטתית ומוצא/ת פתרונות מעשיים.
איך את/ה מסתדר/ת עם לחץ ומתח?
א. אני נוטה להיות מודאג/ת ומוצף/ת תחת לחץ.
ב. אני משגשג/ת תחת לחץ ומשתמשת בו כמוטיבציה לעבוד קשה יותר.
ג. אני מעדיף/ה לבקש תמיכה מאחרים כשאני בלחץ.
ד. אני נשאר/ת רגוע/ה וממוקד/ת ומוצא/ת דרכים לנהל את הלחץ שלי.
איך את/ה מתקשר/ת עם הסביבה?
א. אני מעדיף/ה לעבוד לבד ואני מעט מסוייג/ת ממגע עם הסביבה.
ב. אני נהנה/ת ומרגיש משמעותי/ת לעבוד בשיתוף פעולה עם אחרים.
ג. אני ידידותי/ת ונהנה/ת לבנות מערכות יחסים נעימות עם אחרים.
ד. אני ישיר/ה ואסרטיבי/ת באינטראקציות שלי עם אחרים.
חישוב נקודות:
עבור כל אחת מהשאלות, תנו לעצמכם את מספר הנקודות הרלוונטי לפי התשובה שמתארת אתכם הכי טוב:
א' = 1 נקודה, ב' = 2 נקודות, ג' = 3 נקודות, ד' = 4 נקודות.
עכשיו, חברו את הנקודות כדי לקבוע את סגנון התקשורת שלכם –
5-8 נקודות: סגנון תקשורת מנתח | 9-12 נקודות: סגנון תקשורת מקדם |
13-16 נקודות: סגנון תקשורת תומך | 17-20 נקודות: סגנון תקשורת משימתי
איך רצוי לתקשר עם סגנונות התקשורת השונים?
כמה טיפים לתקשורת איכותית עם טיפוסי אישיות בעלי סגנונות תקשורת שונים.
נמצאים באינטרקציה עם מישהו בעל סגנון תקשורת מנתח?
- רצוי להשתמש בנתונים ומידע שיתמכו בבקשות וברעיונות שלך.
- להישאר אובייקטים ורציונלים.
- להימנע מהגזמות והצהרות גורפות ולא מבוססות.
- להיות סבלנים לשאלות שעולות בצד השני.
נמצאים באינטרקציה עם מישהו בעל סגנון תקשורת מקדם?
- להביע הרבה אנרגיה והתלהבות בזמן השיחה.
- להשתמש בסיפורים או מטאפורות כדי לחזק את הדברים שנאמרים.
- להישאר גמישים לרעיונות ולגישה של הצד השני (ולהראות לו שאתם בצד שלו).
- להוסיף אווירה אופטימית לשיחה, ולהתרכז ביתרונות או בפוטנציאל הגלום של הרעיונות המוצעים.
נמצאים באינטרקציה עם מישהו בעל סגנון תקשורת תומך?
- להיות אמפתיים לנאמר בצד השני.
- להקשיב באופן פעיל ולהביע תמיכה כשנדרש.
- להתמקד בבניית מערכת יחסים מקרבת (מעבר לגבולות העבודה).
- להשתמש במילים ומשפטים שהצד השני אמר בעבר ולערב אותם בשיחה.
- להשקיע זמן בהבנה אמיתית ומעמיקה של נקודת המבט של הצד השני.
- להישאר גמישים לרעיונות ולגישה של הצד השני.
נמצאים באינטרקציה עם מישהו בעל סגנון תקשורת משימתי?
- לתקשר בצורה ישירה ותמציתית (בלי יותר מדי מילים מיותרות).
- להתמקד בעבודות ותוצאות, פחות ברגשות.
- לתקשר בצורה אסרטיבית וברורה ששמה דגש על מטרות וציפיות ברורות.
- לגבות את ההצעות או הרעיונות עם נתונים וראיות מוצקות.
מילה לסיכום
לא משנה אם אתם בעלי סגנון תקשורת מנתח, מקדם, תומך או משימתי, מה שמשנה הוא שתלמדו להתאים את סגנון התקשורת שלכם לצרכים של הסובבים אתכם, וכך תשיגו כלי איכותי ועוצמתי להשגת המטרות העסקיות האישיות שלכם.