12 הארכיטיפים של קרל יונג

   

האם לעסק או לחברה שלך יש זהות?

לדעתו של קרל יונג כן. ואם עדיין אין לו, כדאי שתהיה.
ענקית הטכנולוגיה  Apple לא סתם קמה בוקר אחד כחברת עלית, שכל העולם משתוקק לרכוש את המוצרים שלה. היא בנתה את זהות המותג שלה במשך כל שנות הקיום שלה, כמעט כשם שאת או אתה בניתם את הזהות האישית שלכם במשך כל שנות הקיום שלכם.

בכתבה הזו נסרוק את 12 הארכיטיפים של מותג.
12 ארכיטיפים שבעזרתם תוכלו לאפיין את זהות העסק שלכם, וכך ליצור מערכת יחסים קרובה, נאמנה ועמוקה יותר עם לקוחות.

כמו כן – מה שמאוד מעניין לפי יונג – זה שהוא טוען שלכל ארכיטיפ מותג יש את התדר המיוחד שלו – ולכן הצבע המיוחד שלו – וכמובן הרגש הייחודי שמאפיינים אותו.

רגע לפני, תכירו את הדמות שמאחורי התאוריה.

קרל יונג הוא פסיכואנליטיקאי ופסיכיאטר, שהיה מתלמידיו הבולטים של פרויד.
תאוריית הארכיטיפים שלו קובעת 12 זהויות מפתח של אנשים, והיא מהווה בסיס לתאוריות מודרניות רבות, ביניהן תאוריות בעולם הפרסום וה-Storytelling  (המטרה לשמה התכנסנו כאן היום). 

הרעיון שמאחורי נשען על הנחה פסיכולוגית שאומרת שבני אדם מתבססים על תבניות שהם מכירים על מנת לנתח ולסווג ביתר קלות מידע חדש שהם נתקלים בו.
תחשבו לדוגמא על תפוח, אם בכל פעם שהייתם נתקלים בתפוח הייתם צריכים לנתח ולהבין מחדש במה מדובר, הרי שזה היה דורש מכם המון זמן. אבל האמת היא שכשאנחנו נתקלים בתפוח, המוח שלנו מייד מבין שמדובר בפרי, שניתן לאכול, בעל טעם מתקתק ומרקם קשיח (או קמחי, אם נפלתם על תפוח רע).
אותו הדבר קורה גם במפגש עם אנשים.
באופן אוטומטי כשאנו פוגשים אדם חדש, ננסה להכניס אותו לאחת מהתבניות שאנחנו כבר מכירים.
האם הוא הטיפוס הכיפי והמצחיק? השמרן? הנאיבי? החצוף והבועט? 

אז איך ניתן לגייס את התהליכים הפסיכולוגיים האוטומטיים האלו לטובת העסק/החברה שלכם? תאמצו ארכיטיפ מותג.

ארכיטיפ כזה "חוסך" ללקוח מאמץ קוגניטיבי, עוזר לו לאפיין את העסק שלכם במהירות, ולזכור אתכם ביתר קלות.
ואם הצלחתם בזה? אתם בדרך הבטוחה ליצירת מערכת יחסים עמוקה וארוכת טווח עם הלקוחות שלכם.

אז איך למצוא את הארכיטיפ שמתאר את העסק / החברה שלך?

נסו למצוא את עצמכם בין השורות הבאות:

1) התמים

התמים מחזיר לנו ניחוח נוסטלגי של פעם. הוא מאמין בטוב, רואה את חצי הכוס המלאה בדברים, וברוב הזמן מחייך אל החיים והם מחייכים אליו בחזרה.
הזהות שלו צעירה, נאיבית ומאושרת.

התמים כמותג
קוקה קולה Coca cola. המתכון שלהם לקולה אמנם סודי, אבל המתכון לזהות המותג שלהם? פרזנטורים צעירים, מוזיקה קצבית ואווירה של פאן, פאן, פאן.

2) הבחור מהדלת ליד

הבחור מהדלת ליד כמו כולנו,  רק רוצה להיות שייך ולהרגיש נאהב.
הרגליים שלו על הקרקע, הכוונות שלו שקופות, והוא מבטא את עצמו באופן ברור. הוא מתנהג דומה לנו, מדבר דומה לנו, ובשמחה היה יכול להפוך לחבר קרוב.

הבחור מהדלת ליד כמותג
איקאה IKEA. במחיר, בשפה, בעיצוב. איקאה משדרת נגישות וחברותיות.

3) הגיבור

לגיבור אין זמן ל"בעיות של אנשים רגילים". הוא נמצא כל הזמן במשימה להפוך את העולם לטוב יותר, חזק יותר, מתקדם יותר.
הוא כריזמטי, סוחף ומרשים. וכשהוא מסתובב בחוץ, תמיד נלווית אליו עדת מעריצים.

הגיבור כמותג
יש מותגי ספורט, ויש את Nike. צעד אחד לפני כולם בטכנולוגיות, בעיצוב, ובחדשנות.

4) המרדן

המילים שלו חדות וחותכות, המחשבה שלו מהירה, והאווירה סביבו פלפלית וחצופה.
המרדן לא מחכה שיגידו לו מה לעשות, הוא קובע בעצמו את המטרות, ואם צריך לפרוץ גבולות בדרך, לא רק שזה לא מה שיעצור בעדו, זה בדיוק הדרייב שמניע אותו.

המרדן כמותג
אף אחד לא אומר למותג האופנועים הארלי דוידסון Harley Davidson מה לעשות. עם ניחוח של הרפתקנות וחופש ללא גבולות, הם מובילים כבר 65 שנים את סצנת האופנועים הכבדים בארצות הברית. 

5) הנווד

העולם הוא מגרש המשחקים שלו. הוא סקרן, שואב השראה מגילוי של מקומות חדשים ומכור לריח של הרפתקה.

הנווד כמותג
הסלוגן Go anywhere. Do anything של מותג המוכניות Jeep לא משאיר מקום לטעויות. אם המותג של ג'יפ היה בן אדם, הוא היה החבר הזה ששולח תמונות ממקומות שלא ידעתם שקיימים ברחבי הגלובוס.

6) היוצרת

היא חולמת ומגשימה, מייצרת ערך מכל הבא ליד. היא בונה יש מאין ועושה זאת בהתלהבות יתרה.
היוצרת היא דמות יזמית, צבעונית ויצירתית, שלא מסתפקת ביצירה שלה עצמה, אלא מעודדת גם אחרים להפוך יוצרים בעצמם.

היוצרת כמותג
Apple. יוצרים חיבור רגשי עמוק עם הלקוחות שלהם באמצעות חוויה יוצאת דופן וחדשנית. 

7) הקוסם

לקוסם רף גבוה בכל הקשור לריגושים, הוא הרי כבר צפה במאות קסמים ורק קסם ייחודי וחדשני באמת יצליח לגעת בליבו.
הוא איש רוח וחזון, כזה שקודם כל חולם ואחר כך בורא את המציאות בדמותו.

הקוסם כמותג
וולט דיסני אמר בעצמו: "אם אתה יכול לחלום את זה, אתה יכול לעשות את זה". 100 שנות קיום, ודיסני עדיין מצליחים להחזיק את הקסם.  

8) הרומנטיקן

הרומנטיקן מכור לרגעי אינטימיות מתוקה ויעשה הכל כדי לייצר כאלו עם האנשים שבסביבתו.
למעשים שלו יש ניחוח רומנטי, מתקתק, תשוקתי וסוחף. בדיוק כמו התחושה של אהבה חדשה.

הרומנטיקן כמותג
לרומנטיקה יש ריח טוב במיוחד כשמדובר במותג הבישום שאנל Chanel. אולי זה המבטא הצרפתי? אולי זה האלגנטיות והקלאס? מה שבטוח זה שהתאהבנו.

9) ליצן החצר

הוא מוצא שעשוע בכל פינה, וכשלא? מייצר בעצמו שעשוע וצחוק שבדרך כלל גם סוחפים את אלו שבסביבתו. כיף איתו במסיבות, כי הוא לא לוקח את החיים ברצינות מיותרת.
הוא קליל, שובב ולעיתים קצת מגוחך.

ליצן החצר כמותג
M&M. תמיד משמח, תמיד מלווה בהנאה וכיף.

10) המטפלת

למטפלת אכפת. מהסביבה, מהאחר, ומכל מי שנקרה בדרכה. המטפלת נותנת מעצמה מעבר לאדם רגיל, והיא עושה זאת ברכות וחמלה אנושית.

המטפלת כמותג
מותג החיתולים Pampers.  דואגים לטוב ביותר עבור החשובים מכול.

11) השולט

השליט זורח מעל כל האחרים, ויש לכך סיבה טובה. הדומיננטיות שלו מאפשרת לו לקחת את ההובלה. הוא אוהב שהדברים מסודרים, מאורגנים וברורים. וכשהם לא כאלו, יש לו צורך עז לגרום להם להיות. הוא מערכתי, עקבי ואחראי ולכן קל לסמוך עליו שיוביל למקום הנכון.

השולט כמותג
מותג המכוניות Mercedes. מובילים באמינות, שואפים לשלמות.

12) זקן השבט

לזקן השבט יש תובנות פיקחות והוא מעוניין לחלוק אותן עם העולם. זקן השבט הוא כמו ה"חבר הזה" שיודע לתת את העצות החכמות ביותר. הוא מבסס אותן על הידע הרב שלו, אך למרות חוכמתו הרבה, שומר על צניעות ומאמין שתמיד אפשר ללמוד משהו חדש.

זקן השבט כמותג
Google. מנגישה ידע כערך עליון, ועושה זאת עבור כל קטגוריית חיים אפשרית. ניווט, אחסון, שופינג, Wellbeing. לגוגל יש תשובה לכל מה שאנחנו צריכים.

איך אימוץ ארכיטיפ יכול לעזור לעסק שלכם?

מתי בפעם האחרונה פיתחת מערכת יחסים עם שעון? עם סט מצעים? או עם מוצר דיגיטלי?
כנראה שלא לאחרונה, נכון? הסיבה לכך היא שמערכות יחסים חזקות ועמוקות מתפתחות בין אנשים לאנשים.
אימוץ ארכיטיפ הוא צעד מרכזי בבניית זהות לעסק שלכם. ממנו יתפתחו המסרים, השפה, העיצוב, הלוגו, הסלוגן ואפילו המחירים.
בעזרתו תוכלו ליצור חיבור עמוק ואנושי עם הלקוחות שלכם, ולבנות את הסיפור שלכם כמותג.

בהצלחה!

אודותי

תמונת מחבר

ד"ר דב ינאי הוא דוקטור לפסיכולוגיה מאוניברסיטת יורק בארה"ב ובוגר פסיכולוגיה, פילוסופיה וכלכלה באוניברסיטה העברית ואוניברסיטת תל אביב.

מומחה מבוקש בארץ ובעולם בתחום הפרופילאות העסקית, בעל שם עולמי בתחום המשאב האנושי, יועץ ומלווה לבעלים, דירקטוריונים והנהלות של חברות בארץ ובעולם, ומפתח המודל הייחודי SILVERACE המודל הראשון שמאגד שפה אחידה לאפיון אנשים, תפקידים, עיסוקים, ארגונים וצוותים.

מאמרים אחרונים